Érdekességek

3 biztos jel, hogy veszélyben a munkahelyed! Ezekre a jelekre figyelj!

- Hirdetés

Legutóbb frissítve

A munkavállalók elsődleges stressz forrása nem más, mint a félelem, hogy elveszítik a munkájukat. Minden más szorongás nagyrészt ebből eredeztethető, és a kirúgástól való félelem mögött nagy valószínűséggel valós tapasztalatok állnak. Mik ezek a jelek és mikor kell arra gyanakodnunk, hogy munkahelyünkön meg vannak számlálva a napjaink?

1. A főnök hangvétele megváltozik.

Amikor menedzserünk nincs megelégedve a munkánkkal, nehezen tudja leplezni, de nem fogja direkt a szemünkbe mondani. Miből vehetjük észre?

– a velünk való kommunikáció a lehető legszükségesebbre korlátozódik

– láthatóan nem keresi a társaságunkat és elmaradnak a munkahelyi témákon túlmutató beszélgetések

– élesen, röviden és idegesen válaszol minden feltett kérdésünkre

– nem, vagy csak késve válaszol a neki küldött leveleinkre

Hogyan kezeljük?

„Az elhidegedés egyértelmű jele annak, hogy egy negatív hangvételű teljesítményértékelő beszélgetésre készül velünk, és ezt akarja előkészíteni. Habár a legkényelmesebb lenne ezt kivárni, menjünk elébe és kezdeményezzünk mi találkozót! Tegyük fel a kérdést: „Úgy vettem észre, hogy az utóbbi időben nincs megelégedve a munkámmal. Mit tehetnék annak érdekében, hogy ez megváltozzon?” Figyeljük meg a választ. Ne vágjunk vissza, és ne mondjunk ellent. Írjunk le mindent, ami elhangzik és ennek alapján cselekedjünk. Ha észrevették, hogy visszaesett a teljesítményünk az utóbbi időben, akkor adhatunk rá magyarázatot. Ha a lelkesedésünket hiányolják, egy egyszerű beszélgetés ahhoz vezethet, hogy több felelősséggel járó munkakört raknak ránk és előléptetnek. Bármi is legyen a helyzet, menjünk elé a negatív teljesítményértékelésnek, semmit nem veszíthetünk. és nagy valószínűséggel pozitív változást idézünk elő.”

2.

Csökken a ránk bízott munka.

Lehet, hogy titkokban még örülünk is annak, hogy úgy alakultak a dolgok, hogy főnökünk néhány dolgot levett a vállunkról. Ne bízzuk el magunkat, az ilyen irányú változás mögött ugyanis többnyire az áll, hogy nincsenek meggyőződve róla, hogy a ránk bízott feladatokat megfelelően el tudjuk látni. Azokat a kollégákat, akikkel meg vannak elégedve, általában több felelősséggel és összetettebb feladatokkal szokták jutalmazni, melyek előkészítik az utat egy későbbi előléptetéshez. Ha úgy érezzük, hogy új feladataink visszalépést jelentenek egy korábbi karrier fázisba, akkor azt mindenképpen vegyük jelnek, mert nagy valószínűséggel megtört bennünk a bizalmuk.

Hogyan kezeljük?

„Tekintsünk vissza és vizsgáljuk meg, hibáztunk-e az utóbbi időben. Lehetséges, hogy nem teljesítettünk valamit határidőre és erről nem tájékoztattuk időben a kollégákat. Az is előfordulhat, hogy személyeskedő vitába keveredtünk vagy passzívan reagáltunk egy krízishelyzetben amikor számítottak ránk. Ismerjük be a hibát és vállaljunk érte felelősséget! Mondjuk ki, hogy hibáztunk és azt, hogy mit tanultunk belőle és mit fogunk másként csinálni a jövőben. Az is jó ötlet, ha tudatjuk főnökünkkel, hogy képesek vagyunk több feladatot is ellátni, és szívesen segítenénk másoknak. Jelentkezzünk feladatokért, ezáltal arra ösztönözzük a főnököt, hogy nyíltan beszéljen arról, hogyan látja a munkánkat és a jövőnket!”

3.

A kritikák szaporodnak, ismétlődnek.

Mindegy, milyen keményen dolgozunk, folyamatosan ugyanazt a kritikát kapjuk? Ez egy nagyon erős jele annak, hogy elképzeléseink nincsenek összhangban a menedzsment álláspontjával. Ha felettesünk néhányszor megemlített valamit, de nem látja a változást, akkor joggal számíthatunk rá, hogy negatív lépések elé kell néznünk.

Hogyan kezeljük?

„Tisztázzuk, hogy pontosan milyen követelményeknek kell megfelelnünk, milyen célokat, számokat kell teljesítenünk, hogy elégedettek legyenek? Nem is számolom már, hány alkalommal ültem szemben munkavállalókkal teljesítményértékeléskor úgy, hogy az illetőnek fogalma sem volt róla, hogy mit csinál rosszul, csak azt érzékelte, hogy mindig kritizálják.

Ha nem világos, hogy mit kellene másként csinálnunk, kérdezzünk és azt is világosan kommunikálnunk kell, ha a kért dolgokhoz segítségre lenne szükségünk mentor, vagy plusz erőforrások formájában. A legtöbb esetben félreértésekről van szó, vagy arról, hogy nem a megfelelő kollégára osztották az adott feladatot, mert az illetőtől távol áll a dolog, másban lenne tehetséges. Fontos, hogy minden, kritikára vonatkozó dolgot közvetlenül a főnökünkkel, ne pedig a kollégáinkkal vagy barátainkkal beszéljünk meg. Így felettesünk látni fogja, hogy komolyan vesszük a figyelmeztetéseket és elkötelezettek vagyunk a fejlődés iránt.”

Forrás: www.profession.hu

Ha hasznosnak találta a cikket, megosztható, az oldalon található facebook jelre kattintva.

 

Csatlakozzon a beszélgetéshez