-Hirdetés-

Akár modell is lehetne, mégis kamionsofőrként dolgozik! Hogy miért? Íme!

Itthon kevés nő dolgozik kamionsofőrként, Svédországban viszont egyre többen. Nőnap alkalmából exkluzív interjút adott a Vezessnek az egyik legismertebb kamionsofőr hölgy.

Elárulta, melyik a kedvenc teherautója és arról is beszámolt, hogyan viszonyulnak hozzá férfi kollégái.

A svédek nemcsak a teherautóikról, hanem a bombázóikról is közismertek. Elég, ha csak a Gripenekre, vagy Esla Hoskra gondolunk. A gázpedált külföldön is rendszeresen taposó olvasóink számára Angelica Larsson neve is ismerősen csenghet. A 27 éves, 163 centiméter magas hölgy megjelenése alapján akár modell is lehetne, de ő már hét éve rendes, kenyérkereső munkát végez: teherautó sofőrként dolgozik. Személyét ugyanakkor nem kis érdeklődés övezi, hiszen már több mint 80 ezer követője van Instagramon. Így most nagyjából akkora rajongótáborral büszkélkedhet, mint nálunk Bódi Sylvi, amit a bulvármédia támogatása nélkül ért el.

Hogyan csöppentél ebbe a szakmába? Mikor kezdtél el kamionsofőrként dolgozni?

Szakmám szerint eredetileg CNC-operátor vagyok, de mivel a 2008-as gazdasági világválság idején próbáltam meg elhelyezkedni, ezért letettem a jogosítványt teherautóra is. Úgy éreztem, így nagyobb eséllyel tudok munkát találni. 2011 óta dolgozom kamionsofőrként egyelőre csak Svédországban, de szívesen tennék  egyszer egy európai túrát teherautóval, hogy jobban megismerjem a kontinenst. A haszonjárművek és az építőipari gépek központi témát jelentenek családunkban, hiszen édesapám régóta munkagépkezelőként dolgozik, de a bátyámnak is megtetszett az a szakma, ő is gépkezelőként helyezkedett el.

Melyik cégnél dolgozol jelenleg és milyen teherautók kormánya mögé ülsz be szívesen? Nem lennék meglepődve, ha valamelyik svéd gyártót tennéd első helyre.

Visszatértem a régi munkámhoz a Lastbilsstationennél („Teherautóállomás”). Korábban billencses teherautókkal dolgoztam, de túlságosan unalmas volt. Szeretem a kihívásokat a teherautón belül és kívül egyaránt. Nekünk csak Volvóink és Scaniáink vannak a munkahelyen. Mielőtt kipróbáltam volna a következő generációs Scaniát, azt mondtam volna, hogy a Volvo Euro V-ösöket preferálom. De az új Scania nagyon megnyerő külsővel és belsővel rendelkezik. Jó vezetni akár a földúton, akár havas utakon közlekedek vele.

Hogyan viszonyulnak hozzád a férfi kollégáid? Keresik azokat az alkalmakat, amikor úgymond lehet neked segíteni munka közben?

Nagyon kedvesek velem és nem kell segíteniük, mert láthatják, hogy mind a félpótkocsit, mind a targoncát jól kezelem. Csak akkor kérek segítséget, ha valami nehezet kell emelnem. Úgy érzem, hogy számukra nagyon szimpatikus, amikor egy lányt látnak ebben a szakmában, aki ráadásul ugyanazt a munkát csinálja, mint a fiúk. Viszont, egyet kell értenem a kérdésben feltett jelenséggel, hogy valóban barátságosabbak és segítőkészebbek, amikor egy lányról van szó.

Amerikában igazi csőrösöket, többek között az új Kenworth T660-ast is vezethetted a Cummins meghívására.

Félelmetes érzés volt amerikai kamionokat vezetni, amit egy rendezvény kapcsán tehettem meg. Texasban akár 120 kilométer/órával is közlekedhetnek a kamionosok, míg itt Svédországban a 80 kilométer/órát sem léphetjük át trélerrel vagy félpótkocsival. Nagyon bízom benne, hogy lesz még lehetőségem együttműködni a Cumminsszal az USA-ban, akár Európában.

Mi okoz számodra nehézséget a szakmádban? Hogyan boldogulsz a rendőrökkel?

A legnehezebb, hogy tudjam, mit akarok csinálni. Nagyon nehéz döntést hoztam, amikor korábban otthagytam a kamionozást a dömperekért, de örülök, hogy végül visszatérhettem ebbe a világba. Nem hiszem, hogy a rendőrök sokat tudnának rólam a közösségi médiából, de miután kiraktam egy képet róluk, néhány felvette a kapcsolatot velem. Egyébként úgy gondolom, hogy nagyon megértőek, és ha valami rossz vagy veszélyes dolgot tapasztalnak, akkor később is rajta tartják a szemüket az ügyön.

Véleményed szerint a női vezetők türelmesebbek a férfiaknál az utakon? Esetleg bizonyos szituációkat jobban kezelnek a férfiaknál?

Egyre több nő kezd bele nálunk a kamionvezetésbe, ami elképesztően jó hír. Jelenleg a kamionsofőrök 15 százaléka  itt Svédországban nő, és örvendetes tény, hogy sok lány lát fantáziát ilyen karrierben. Van egy magyar barátnőm, Horváth Mónika, akivel már 10 éve töretlen a barátságunk. Próbálom őt is rábeszélni a kamionos jogosítvány megszerzésére. Szerintem a nők óvatosabbak és türelmesebbek a férfiaknál, de természetesen sok minden függ az adott személyiségtől is.

Szerző: Aranyi Péter

Forrás: www.vezess.hu

32 Shares