Hírek

Döntöttek a kamionosok jövőjéről! Sajnos nem jól.

- Hirdetés

Legutóbb frissítve

A brüsszeli plenáris ülésen még viszonylag szűk többséggel megszavazott mobilitási csomag legfontosabb vitás pontja az, hogy a fuvarozói szektorra is vonatkozzanak-e a kiküldetésben lévő munkavállalókra érvényes előírások. A képviselők a kabotázsra (nem honos fuvarozók által végzett belföldi szállítás) és a határátlépéssel járó fuvarokra is kiterjesztenék a kiküldetési szabályokat.

Kivonnák ugyanakkor ezek hatálya alól a tranzitfuvarokat is, a kétoldalú szállítási műveleteket, illetve a célországok felé vezető úton és visszafelé egyaránt egy-egy be- és kirakodással járó kétoldalú fuvarokat.

Egyebek mellett ezért a kelet- és közép-európai tagállamokból származó képviselők nagy többsége nem támogatta az elfogadott szöveget, mivel sokak szerint ezek az új előírások kedvezőtlen helyzetbe hoznák a térség vállalatait és fuvarozóit.

Olyan elemeket is elfogadtak, amelyek javítanák a sofőrök pihenési körülményeit.

A különösen hosszú fuvarok visszaszorítása érdekében a vállalatoknak úgy kellene összeállítaniuk majd a menetrendeket, hogy a sofőrök rendszeresen, s de legalább négyhetente otthon tölthessék a heti pihenőt, amelyet ezt leszámítva is a kamionon kívül kell tölteniük.

A parlament pedig a szabálysértő fuvarozók kiszűrése érdekében a kabotázs fuvarokra jelenleg érvényes számszerű limitet háromnapos időkorláttal váltaná fel, valamint kötelezővé tenné például a határátlépés rögzítését a jármű tachográfjában.

A rendszerszerű kabotázs elkerülése céljából a kamionoknak 60 órát mindig saját országaikban kellene tölteniük, mielőtt újabb kabotázsra indulhatnak.

Az úgynevezett postafiókcégek felszámolását célozza konkrétan  az a szabályozás, amelynek értelmében a fuvarozóvállalatoknak jelentős kiterjedésű üzleti tevékenységgel kell rendelkezniük abban a tagállamban, ahol bejegyezték őket.

Az EP emellett a sofőrök munkájának megkönnyítése és a közúti ellenőrzések ritkítása céljából digitális technológiák alkalmazását sürgette.

A testület szerint az ellenőrzéseket és vizsgálatokat bizony a nagy kockázatot jelentő vállalkozásokra kell összpontosítani, csökkentve a törvénytisztelő cégekre nehezedő adminisztratív nyomást.

A kiküldetési irányelv ügyében szemben álló államok szociális dömpinggel, illetve protekcionizmussal is vádolják egymást. A kiküldött munkavállalókra elvileg azonos szabályok vonatkoznának a munkabér és a munkafeltételek terén, mint a helyiekre, ami a bírálók szerint igen sok újonnan csatlakozó uniós országot hátrányosan érintene.

Éles vita folyt emellett például a kabinban alvás lehetőségéről vagy tilalmáról is.

A múlt héten különböző fuvarozói szakszervezetek is tüntettek az Európai Parlament brüsszeli székháza előtt, egyesek szerint ugyanis a mobilitási csomag előírásai túl szigorúak, míg mások szerint túl lazák.

Sajnos több szempontból is a kamionosokra nézve nem előnyös, hogy ez most így alakult, bár valószínű, könnyen lehet, hogy újabb tiltakozások, demonstrációk várhatóak a fuvarozói szektor részéről, mert az egyenlő bánásmód mindenkit megillet.

Forrás: MTI