-Hirdetés-

Farkasbőrbe bújtatott kezesbárány – IVECO POWERSTAR vontatók



Ausztráliában nagy népszerűségnek örvendenek az amerikai csőrös vontatókra hasonlító IVECO POWERSTAR modellek, amelyeket kifejezetten a kontinensnyi ország fuvarkörülményeire fejlesztett ki a gyártó.

Bármennyire is hihetetlen, ez is egy IVECO. A három, élőállat-szállító félpótkocsival ellátott POWERSTAR 7700 modell fülkéjén csak a szakavatott szemek találják meg az Eurotech vontatókhoz kapcsolódó rokonságot

Ha végignézzük az IVECO globális termékválasztékát, bizony találunk benne kakukktojásokat. Persze a kakukktojás és kakukkfióka kifejezéseket óvatosan, fenntartásokkal célszerű kezelni, hiszen csak a mi európai szemünknek jelentenek ma már különlegességet a csőrös kamionok. A tengerentúlon, akár Amerikáról, akár Ausztráliáról van szó, az utak mindennapos látványához tartoznak ezek a gépek. Így a számunkra leginkább a tereprali-versenyekről ismert IVECO POWERSTAR típus is mindennapi fuvareszközként szolgál az ötödik kontinensen, sőt, nemegyszer road train, azaz országúti vonat formájában igyekszik sok pótkocsijával a kietlen ausztrál pusztaságokon keresztül. Nézzük hát ennek a típusnak a történelmét!

Az IVECO POWERSTAR születési ideje az 1990-es évekre datálódik, a helyszín pedig Ausztrália. Annak érdekében, hogy ezen a speciális piacon az IVECO a hosszú távú fuvarozás szegmensében is biztosíthassa helyét, a vállalatnak szüksége volt egy új termékre. Ám a megoldást nem egyszerűen a rendelkezésre álló termékválaszték frissítése jelentette, hiszen az ország adottságaiból adódóan az ausztrál felhasználók, fuvarozók jelentős része az amerikai márkájú vontatókat részesítette előnyben, amelyek hajtáslánca sokat bizonyított a hasonló út- és terepviszonyokkal rendelkező Egyesült Államokban. Így nem volt kérdéses, hogy az IVECO kifejezetten az ausztrál felhasználók igényeire kifejlesztett vontatóval száll versenybe az amerikai márkák mellett. Így született meg a POWERSTAR névre keresztelt modellcsalád. A név eredetileg „Austech” lett volna, utalva egyrészt az IVECO aktuális, Eurotech termékválasztékára, valamint a vontatók gyártási és rendeltetési helyére, azaz Ausztráliára. Végül a sokkal hangzatosabb és időtállóbb POWERSTAR nevet választották a névadó szülők.

Habár a legtöbb POWERSTAR modellt országutakon használták, egy-egy példány nehezebb munkakörülmények között is feltűnt

Az új modellcsalád nem kevesebb mint öt taggal indult a kontinens meghódítására, sőt, ebben az időben még tervben volt, hogy Dél-Amerikába is importálnak a járművekből. Az első generációs POWERSTAR tehergépkocsik erőteljes, majdhogynem agresszívba hajló külsőt kaptak, köszönhetően a krómozott hűtőrácsnak. A tervezők azonban aránylag gyorsan megszelídítették a vontatót, és a krómdíszítést egy kisebb, négyszögletes területre koncentrálták, amely mellett kör alakú lámpákat helyeztek el. Érdekesség, hogy ebben az időben az ausztrál fuvarozók az amerikai hajtásláncok teljesítményében bíztak leginkább, így az IVECO a POWERSTAR vontatókhoz Caterpillar, Cummins és Detroit Diesel erőforrásokat kínált, IVECO motorok nem szerepeltek a választékban. Természetesen az évek folyamán a sorozatos fejlesztéseknek köszönhetően a Cursor motorok részben átvették az amerikai erőforrások helyét. A STRALIS bevezetésével a POWERSTAR külseje ismét változott, ám csak az igazán jó szeműeknek tűnik fel a rokonság a két termékvonal között.

Az aktuális ausztrál termékválaszték részét képezi a POWERSTAR 6400 modell, amelyet 13 literes Cursor motor hajt

Az új járművek gyorsan népszerűvé váltak a kontinensen, hiszen az amerikai vontatók megbízhatóságát, tartósságát az európai fülkék kényelmével, kifinomultságával ötvözték, illetve mindehhez kiemelkedő vezethetőség társult. Ausztráliában jelenleg is megtalálhatók a POWERSTAR vontatók a termékkínálatban, amelyek számtalan feladatra specifikálhatók. Így például tökéletesen elbírnak egy vagy akár kettő félpótkocsival is, hiszen ne feledjük el, az ötödik kontinens a road train óriásszerelvények hazája. Ezenfelül tökéletes választást jelentenek, ha valaki billencset keres, hűtött áruk fuvarozásával foglalkozik, és akár elosztófeladatokra is befoghatók. A hagyományos felhasználási körön kívül más területbe is belekóstoltak a POWERSTAR járművek, hiszen évek óta sikerrel veszik mind a Dakar-rali, mind az Africa Eco Race kihívásait. Tartósság és megbízhatóság szempontjából ennél nagyobb elismerésre egy tehergépkocsinak sincs szüksége.

Nem véletlen, hogy a két legnehezebb tereprali-versenyen, az Africa Eco Race viadalon, illetve a Dakaron is POWERSTAR gépekkel aratnak sikereket a pilóták

Forrás és fotók: Danubetruck Magyarország Kft. – Driver Club Magazin

(Ezt a cikket 1 alkalommal tekintették meg.)