-Hirdetés-

Hálózatba kapcsolt mobilitási szolgáltatások üzletágat alapít a Bosch



Tovább folytatja a mobilitási szolgáltatóvá alakulását a Bosch. Új, hálózatba kapcsolt mobilitási megoldások üzletágában (Connected Mobility Solutions) több mint 600 munkatárs fejleszt és értékesít digitális mobilitási szolgáltatásokat, mint például a közösségi jármű-megosztás, a telekocsi-szolgáltatás, vagy a hálózatba kapcsoláson alapuló, járművezetők számára kínált szolgáltatások. „A hálózatba kapcsolás alapjaiban változtatja meg, hogyan jutunk el A-ból B pontba, és közben abban is segít, hogy megoldjuk a ma közlekedési problémáit. Így lesz valóság a károsanyag-kibocsátás-, stressz- és balesetmentes mobilitásról alkotott jövőképünkből.” – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a berlini Bosch ConnectedWorld 2018 IoT (tárgyak internete) konferencián.

Forrás: Bosch

A hálózatba kapcsoltság hatalmas üzleti lehetőségeket kínál. 2025-re világszerte több mint 470 millió hálózatba kapcsolt jármű halad majd az utakon (forrás: PwC). Csupán négy éven belül a mobilitási szolgáltatások és a kapcsolódó digitális szolgáltatások 140 milliárd eurós piaccá bővülnek (forrás: PwC). „A hálózatba kapcsolt vezetés növekedési terület a Bosch számára. A Bosch megoldásaival jelentős, kétszámjegyű növekedés elérését célozza” – folytatta Denner. Az új részleg feladata a már meglévő szolgáltatás-portfólió további bővítése. A Bosch mobilitási szolgáltatásai például figyelmeztetik a vezetőt a menetiránnyal szemben közlekedőre, vagy éppen autókulccsá változtatják az okostelefont. A legújabb a mobilitási szolgáltatások sorában a Bosch által felvásárolt Splitting Fares Inc. (SPLT) amerikai egyesült államokbeli start-up telekocsi-szolgáltatása. Ezenkívül Denner bemutatta Berlinben a system!e rendszert is. Az elektromobilitás kapcsán kínált hálózatba kapcsolt szolgáltatások tovább fokozzák az elektromos közlekedés hétköznapi használhatóságát a tömegpiac számára.

A Bosch belép a telekocsi-szolgáltatások piacára
A hálózatba kapcsolt mobilitás területének egyik növekvő piaca a telekocsi-szolgáltatás, melyek olyan internetes szolgáltatásokat és alkalmazásokat foglalnak magukban, amelyekkel utazási közösségek alakíthatók ki, valamint személyszállítási szolgáltatásokat és taxikat közvetítenek. 2022-ig a telekocsi-szolgáltatások felhasználóinak száma világszinten 60 százalékkal, 685 millió főre nő majd (forrás: Statista). Mostanáig az ajánlatok főként közvetlenül azoknak az embereknek szóltak, akik éppen ugyanabba az irányba utaztak vagy éppen spontán módon kívántak egy utat megszervezni. A vállalatokra és az ingázókra nem helyeztek nagy hangsúlyt e megoldások, és pont ezen a területen veti be magát az SPLT. A Bosch által átvett amerikai start-up egy olyan platformot fejlesztett ki, amellyel vállalatok, egyetemek vagy városvezetések utazási közösségeket szervezhetnek munkavállalóik számára. A kifejezetten vállalatközi megközelítéssel így célzottan elérik az ingázókat. Egészen konkrétan az SPLT alkalmazás olyan embereket köt össze, akik ugyanarra a munkahelyre vagy oktatási intézménybe utaznának együtt. Előnye, hogy a közösséget munkatársak alkotják, vagyis az utasoknak nem vadidegenek autóiba kell beülniük. Másodperceken belül megtalálja az algoritmus a megfelelő közösséget, és kiszámolja a leggyorsabb útvonalat az adott közlekedési helyzetben. Ráadásul átveszi a korábban igencsak nagy szervezőmunkát igénylő koordinációt: meghatározza a felvételi pontokat, az indulási időpontot, a legjobb útvonalat és az utasokat. A közös utazás így kíméli az idegeket, a pénztárcát, és nem utolsósorban a környezetet. Ezenkívül az adott vállalat így hozzájárul a forgalomban résztvevő járművek számának csökkentéséhez. „A hálózatba kapcsolással nemcsak az autót gondoljuk újra, hanem a közlekedési eszközök használatának módját is” – tette hozzá Denner.

Forrás: Bosch

Digitális szolgáltatás elektromos járművekhez
Már 2016 óta működteti e-robogó-megosztó szolgáltatását Berlinben a Bosch leányvállalata, a COUP. Tavaly Párizs csatlakozott a szolgáltatási területhez, idén pedig Madridban is útnak indul a COUP. Így már összesen 3 500 elektromos kétkerekűt üzemeltet majd a szolgáltató. „A digitális szolgáltatások meggyorsítják az elektromos közlekedést” – mondta Denner. A Bosch vezetője a vállalat IoT-konferenciáján a system!e rendszert is bemutatta. Az átfogó rendszer az elektromos hajtáslánc hálózatba kapcsolt komponenseiből és az elektromos autók számára kidolgozott új szolgáltatásokból áll, végül a Bosch az elektromos hajtásláncot a Bosch Automotive Cloud Suite szoftverplatformmal kapcsolja össze. Erre az interakcióra építve fejleszt a vállalat internetalapú szolgáltatásokat. Az intelligens elektromos autó például a jövőben pontosan tudja majd, mikor merül le az akkumulátora, ám azt is, hogy hol tölthető fel.

Szolgáltatások a hétköznapi használhatóságért
Továbbra is sok vásárló számára kizárja az elektromos autók választását az a félelem, hogy lemerült akkumulátorral az út szélén állva maradnak. A system!e ebben segít. A felhővel összekapcsolt elektromos hajtáslánc például kibővített hatótáv-előrejelzést tesz lehetővé. Egy algoritmus a járműadatok– többek között az akkumulátorok aktuális töltöttsége, a légkondicionáló vagy a fűtés energiaigénye – mellett a sofőr vezetési stílusát, valamint a környezeti információkat is figyelembe veszi. Ez utóbbiak közé tartoznak a jármű előtt álló útszakasz domborzati információ, illetve az aktuális forgalmi viszonyok. Ezen információk alapján a szolgáltatás megbízhatóan és pontosan kiszámítja a hatótávolságot. Amennyiben az elektromos járművel hosszabb útra indulnak, úgy a kibővített hatótáv-előrejelzést töltési asszisztens egészíti ki. Ez a funkció ismeri az összes töltőpontot, Németországban például a München és Hamburg közötti útvonalon. Így előrelátó módon betervezi az útvonaltervbe a szükséges töltési pihenőket, és önállóan intézi a fizetést is. A kiegészítő információk – például éttermek, kávézók és bevásárlóközpontok – jóvoltából az autósok a jármű töltési idejét nyugodtan kihasználhatják valami más tevékenységre. Egy harmadik szolgáltatás pedig abban segít, hogy az intelligens otthon energiamérlegét javítsa a töltés során. Ezért az elektromos autót integrálja az okosotthon elektromos hálózatába, akkumulátorát a napelemek kiegészítő energiatárolójaként használja. Így a helyi tárolók kapacitását meghaladó napenergiát napközben áttölti az autóba, amely éjszaka szükség esetén visszatölti azt. „A Bosch számára a mobilitás túlmutat az autón. Területeken átvelő, széles körű műszaki kompetenciánkkal egyedülálló módon az adott felhasználáson túlmutató ökoszisztémákat fejleszthetünk ki és üzemeltethetünk” – foglalta össze Volkmar Denner.

Forrás: Bosch

4 000 résztvevő, 70 kiálló és 140 előadó
A Bosch a tárgyak internete témájában a hálózatba kapcsolt mobilitás, a hálózatba kapcsolt ipar, a hálózatba kapcsolt energiarendszerek és a hálózatba kapcsolt épületek terén kínált megoldásaival igen széles kínálattal bír. Az IoT-iparág berlini seregszemléjén, a Bosch ConnectedWorld konferencián több mint 70 kiállító mutatja be, mire képes ma a tárgyak internete, és miként teszi jobbá az emberek életét a jövőben. A STATION-Berlin területén február 21–22-én körülbelül 4 000 résztvevő találkozik 10 ezer négyzetméteren. A nagyjából 140 előadó listáján Volkmar Denner, a Bosch vezetője mellett többek között Dr. Dieter Zetsche (a Daimler ügyvezető igazgatója), Dr. Frank Appel (a Deutsche Post DHL ügyvezető igazgatója) és Johann Jungwirth (a Volkswagen digitalizációs igazgatója) is megtalálható. Egy kódolási maraton keretében hozzávetőleg hétszázan – programozók, start-up cégek munkatársai és dizájnerek – új ötleteket dolgoznak majd ki a hálózatba kapcsolt mobilitási szolgáltatások, az automatizált vezetés, az Ipar 4.0 és a Logisztika 4.0, valamint a hálózatba kapcsolt élet kapcsán. A 2018-as Bosch ConnectedWorld immár az ötödik ilyen rendezvény. Ez a konferencia a tárgyak internete téma egyik legnagyobb nemzetközi találkozója.

Forrás és fotók: Bosch

(Ezt a cikket 0 alkalommal tekintették meg.)