Hírek

Igen hasznos tanácsok kamionosoknak!

- Hirdetés

Igen gyakran hallani fiatal kollégáktól, hogy milyen jó, és mennyire örül, hogy kamionos lett. Azt kell mondjam a legtöbb esetben arról számolnak be, hogy jelenlegi munkájuk illetve anyagi ellehetetlenülés vezetett eme fontos és gyakorlatias döntéshez miszerint a kamionos hivatás lenne üdvözítő számukra.

A megélhetési kamionozást mind többen választják, leginkább 40-50 év felett. A szakmát körülölelő misztikum és a magyar átlag feletti kereseti lehetőség a fő motiváció. Gyakran hallom, hogy: „szeretek vezetni”. Sajnos, aki ilyen pozitívumok alapján dönt a kamionozás mellett, csalódni fog.

Nos, ez azért nem ilyen egyszerű, sőt az “öreg rókák” tudnának mesélni, íme néhány jó tanács amivel segíthetünk, hogy könnyebb legyen belerázódhassanak a szakmáma a fiatalok, de haladóknak sem árt tudni néhány dolgot.

Amikor valaki megszerezte a papírokat ne gondolja, hogy ezzel a nehezén túl van. Az csak ezután jön. Sajnos a jelenlegi képzési rendszer nem alkalmas arra, hogy valaki neki induljon a nagyvilágnak.

Arról nem is szólva, hogy sok leendő kolléga nem híve a tanulásnak, érdeklődve keresik a “bartel” lehetőségét. “Fél disznóért” GKI vizsga?! Hangsúlyoznám, hosszú távon nem kifizetődő.

Próbálj meg olyan munkahelyet keresni, ahol van lehetőség 4 kezes járatra.

Amikor megvan a munkahely, és a kolléga, akivel össze kell bútorozni egy autóba, érdemes megbeszélni, hogy ki, mit hoz magával. Bár a kezdő kamionosnak ekkor még meglehetősen hiányos a felszerelése. Szinte minden, szakma iránt érdeklődő felteszi a kérdést, mit és mennyit vigyen magával.

Azt a választ szoktam adni, gondolja végig egy napját, hogy mire is lehet szüksége a felkeléstől a lefekvésig.

Napi munkavégzés:

A kamionosok életritmusa meglehetősen eltér az „átlagostól”, ehhez valaki könnyebben és van, aki sokkal nehezebben alkalmazkodik. Egyfős járat esetében könnyebb a helyzet, tekintve, hogy 24 órás ciklusban számolunk, 13 óra a „munkaidő” (alapesetről beszélünk, 9 óra vezetés, 45 perc megszakítás, többi rakodás, várakozás, papírmunka stb.) és 11 óra a pihenőidő.

Ez a fajta időbeosztás még viszonylag kezelhető olyan szempontból, hogy a pihenőidő legtöbb esetben az éjszakai órákra tehető, de legalább is törekedjünk rá.

Nagyon fontos, hogy megtervezzük a napi, heti időbeosztásunkat. Fuvarfeladattól függően illetve ahhoz, valamint az AETR (561-es) rendeletekhez alkalmazkodva.

Mindenképpen javaslom, hogy egy határidőnaplóba jegyezzük fel naponta a legfontosabb információkat, mint pl. munkaidő kezdete (amikor a tachográfot kalapácsra állítjuk, óra, perc) a kétheti összes vezetési idő, hely, felrakó, lerakó.

A napunkat úgy tervezzük meg, hogy vegyük figyelembe a távolságot, amit meg kell tennünk, a GPS szerint mikor érhetünk oda, de itt kalkuláljuk bele a megszakítás időket is (45 perc) illetve a hely és kártyacserét, egyéb megállásokat. Ha ismert útvonalon járunk könnyebb a helyzetünk, de ismeretlen nagyvárosok közelében is számolhatunk a reggeli és délutáni órákban  (forgalmi dugó, vsgy torlódás), lehetőségével.

Nézzük végig a GPS szerinti útvonalat, tervezzük be a tankolás, vásárlás, fürdés helyét és az arra szánt időt is. A vezetési idő megszakítása során van idő az étkezésre, kávézásra illetve a rakományrögzítés ellenőrzésére is.

Itt jegyzem meg, az 561-es rendelet szerint a 45 perces megszakítás csak regenerálódásra fordítható, melybe a rakományrögzítés, izzócsere, kerékcsere NEM tartozik bele.

Optimális, ha ismerjük nem csak a soron következő fel illetve lerakás helyét, de több napra előre is tudomásunk van a fuvarfeladat alakulásáról, így könnyebb és hatékonyabb a tervezés is. Ne felejtsünk kalkulálni a közlekedési tilalmakkal és az esetleges ünnepnapokkal sem.

Ha utunk több országon át vezet, gondoljuk végig az autópálya díjak fizetésére vonatkozó lehetőségeinket, ne felejtsük el megvenni pl. a Benelux matricát, illetve kifizetni a magyar útdíjat (HU-GO) sem.

A vezetési idő leteltével alkalmas helyet kell keresni a pihenőidő eltöltéséhez. Autópályák mellett benzinkutaknál, ezek előnye, az infrastruktúra, van kulturált mosdó, zuhany, hátránya, hogy ezek általában fizetősek, vagy un. „poros” parkoló, ami gyakorlatilag alacsony infrastruktúrával rendelkező (WC) parkolót jelöl a kamionos szlengben.

Időnk és igényeinknek megfelelően Hof-ban is eltölthetjük a pihenő időnket. Itt már szinte biztosan fizetni kell a parkolásért, de kamionos shop, fürdő, mosó-szárítógép játékterem, internet, éttermek, bevásárlási lehetőség is van.

Érdemes ezeket a tanácsokat megfogadni, elkerülni az esetleges későbbi csalódások, a kamionos élet élhető, és tud gyönyörű, emlékekben, élményekben gazdag is lenni, csak ki kell tartani, főleg az elején.