Hírek

Katasztrófa a kamionosok képzése!

- Hirdetés

A hvg.hu munkatársa jelentkezett az ingyenes állami kamionsofőr-képzésre, és végigjárta a bürokratikus szamárlétrát. Átment a szimulátoros vezetésen, s közben elütött pár szarvast, és összetört egy kamiont, a pszichológiai vizsgálaton, a pályaalkalmasságin, így is csak a program előszobájáig jutott el. Meglesz-e a tervezett 6 ezer új kamionsofőr? Cikksorozatunk első részét olvashatják.

Ha valaki rákeres a neten arra, hogy milyen manapság egy magyar kamionos élete (és még csak nem is a nagy visszhangot kapott Calais-i esetről van szó), akkor sok jót és sok rosszat egyaránt látni fog majd. A nemzetközi kamionosok általában havi nettó 400-500 ezer forint között keresnek ugyan, és de fizetésük ingadozhat, hiszen döntően minimálbérre vannak bejelentve, a fizetésük többi részét pedig napidíjban és az üzemanyag-fogyasztási norma tartása után kapják.

A munkaadók vitás esetekben megnyirbálhatják a sofőrök jövedelmét, s márpedig a közúti fuvarozásban vitás esetek mindig előfordulnak.

A cégnek bizony az a jó, ha a kamionja állandóan úton is van, a sofőrt a fuvaroktól függően általában 3-4 hetenként hozzák haza egy hétre, de előfordul a 8/2 hetes turnusváltás is. A dolgozó ilyenkor kinn tölti a szabadnapjait, valahol egy parkolóban, messze a családjától.

Ugyanakkor a munkaadó is ki van ám szolgáltatva a sofőrnek, és hiszen az ő talpraesettségétől vagy adott esetben hanyagságától erősen függ a 30 milliós kamion, a rakomány is, és végső soron a cég hírnevének sorsa.

Mindkét oldalról valójában horrortörténeteket is lehet olvasni, amikor a cég nem veszi emberszámba az alkalmazottját, vagy amikor a sofőr elbénázza a fuvart, összetöri a kamiont.

Az álláspiacon azonban jó ideje túlkereslet van, ami a sofőrök malmára hajtja a vizet. Gyakran előfordul, hogy leszerződnek egy céghez, de ha nem tetszik nekik, akkor pár hét után arrébb állnak, és másnap már megint úton vannak. A munkanélküliség itt csaknem ismeretlen fogalom. Akinek pedig van már pár éves tapasztalata és alapszintű nyelvtudása, az már gyakorlatilag bármikor kivándorolhat egy tetszése szerinti nyugati országba, ahol forintra átszámolva 700-800 ezres fizetés várja.

Mennek is nyugatra rendesen, ez a hazai bajok fő forrása, mert így a sofőrképzésnek semmi értelme.

Valamit tehát gyorsan tenni kellene már, ennek nyomán tavaly júliusban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter valamint Wáberer György a legnagyobb hazai fuvarozócég multimilliárdos tulajdonosa, egyben miniszterelnöki megbízott bejelentette, hogy a kormány fedezi 6 ezer új kamionos kiképzését, mert óriási a szakemberhiány, és ennyi sofőrt a hazai cégek gyakorlatilag azonnal fel tudnak venni.

Ezért érdekes a magyar program, hiszen az állami pénzen kiképzett új sofőrök 1-3 évig nem mondhatnak majd fel, vagyis nekik nem lesz meg a kiváló tárgyalási pozíciójuk. Mielőtt ebbe valaki belevág, alaposan fel kell mérnie, hogy milyen feltételekkel köti magát egy céghez.

Bejelentkeztem próbára egy ilyen tanfolyamra, íme tapasztalataim:

A jelentkezők fele hazament már az első tájékoztató után.

A csoportos tájékoztatón, és a munkavállalás konkrétabb részleteiről ráadásul csak morzsák derültek ki. Genderőrület nem volt, a teremben körülbelül 30 férfi ült, 30-55 év között, súlyponttal inkább az idősebb korosztály felé. Őket leginkább az érdekelte, hogy mennyit is lehet majd ezzel az egésszel keresni, s az egy vagy hároméves potenciális rabszolgasor feltételeiről nem sokat kérdeztek  igaz, esély sem volt arra, hogy konkrét dolgokat erről megtudjanak.

Mások azonban nem voltak ennyire elszántak azért. Sőt amikor eljutottunk oda, hogy meg kellene írni a KRESZ-tesztet, s legalább 2 éves B kategóriás jogosítvány a jelentkezés alapkövetelménye volt, a csoport fele felállt, és egyszerűen hazament.

Aki ottmaradt még, mind átment. Ha máshol is ugyanilyen arány a lemorzsolódás már az első lépcsőnél, máris csak 11-12 ezer potenciális kamionsofőrnél tartunk a rázós dolgok pedig még elő sem jöttek. Hogy fog maradni ebből 6 ezer oly nagyon óhajtott és azonnal hadra fogható sofőr?

Szóval lehet állami, vagy OFA képzés, minden jel arra utal, hogy a pótlás katasztrófa lesz, amit már majd az öreg rókák, a tapasztalt, aktív kamionsofőrök fognak megérezni, a bérükön is sajnos, és sajnos nagyon úgy tűnik, hogy akinek van szeme, már akkor is alkalmas kamionsofőrnek, pedig óriási a felelősség.

A cikk osztható, az oldalon található facebook jelre kattintva.