Érdekességek

KÖNNYŰ A KAMIONOSOK ÉLETE? PRÓBÁLD KI, MAJD MEGTUDOD!

- Hirdetés

Legutóbb frissítve

Miért előzi meg az egyik kamion a másikat, amikor csak két kilométer/óra a sebességkülönbségük? Mennyit vezet egy sofőr? Rövid betekintő a húgyszagú parkolók övezte dízelóriások munkás mindennapjaiba.

Kamionosok – e szó hallatán sokan azt mondják, hogy az egy külön faj, terhelik az utakat, feltartják a forgalmat, nagy, feketén füstölgő dízelzabáló szörnyetegek volánja mögött túlhajtás miatt elalszanak, balesetet okoznak, bejönnek a városba, veszélyesen ráállnak az araszoló forgalomban a kisautókra és a kamion mögé hugyoznak a parkolóban.

Például az imént felsorolt negatív sztereotípiák keringenek az emberek egy részének fejében, de az éremnek van egy másik oldala is, így két kamionossal megfordítottuk, hogy lássuk mi rejlik a dolgok mögött, szétoszlatható-e a fekete dízelfüst a 40 tonnás szörnyetegek körül.

Engem ne fotózz le! – szól rám rögtön a beszélgetés elején a kissé borostás fazon László, nem szeretne szerepelni arccal. Aztán megkérdem, hogy miért nem szabad, ő pedig lazán megrántja vállát miután bedob valami papírokat a fülkébe: Hátha mondok olyat, ami nem tetszene a főnökömnek. – mondja mosolyogva. Majd leülünk a benzinkút parkolójában a kamion mellé két kis kempingszékre, ő pedig kérdőn néz rám: Na mire vagy kíváncsi? – kicsit közelebb húzódom, nyomom a gombot, kigyullad a piros lámpa a diktafonon: Mindenre!

Mennyit dolgozik egy kamionsofőr, mennyit vezettek egy nap?

6 napos egy munkahét, naponta 9 órát vezethetsz, illetve ezt kétszer hosszabbíthatod meg 10 órára. Két hét alatt viszont nem vezethetsz többet 90 óránál. Ezt nem szokás túllépni, nem éri meg, mert túl sokba kerül a bírság. A digitális tahográf 28 napot rögzít a sofőr kártyáján, ha ellenőrzéskor találnak gyorshajtást vagy túlfizetést, akkor szigorúan büntetnek. – mondja Tamás, majd Laci hozzáteszi: Nálunk egy darabig ment a két kártyás rendszer. Ami lényegében csak annyi, hogy egy sofőrnél két kártya van, pedig hivatalosan csak eggyel rendelkezhet. Így dupla annyit vezethettél, vagyis annyit, amennyit bírtál. Sokszor nyomni kell a pedált, nem lehet tökölni az utakon.

Tökölés, ehhez kapcsolódóan meg is kérdem, hogy miért jó megelőzni 90-el egy másik kamiont, ami 85-88-al megy? Ilyenkor hamar feltorlódik a kocsisor és megy a szentségelés.

Nézd, egy kamion átlagosan a sztrádán haladva kb. 730 kilométert tesz meg. Ha Nürnberg környékéről indulsz, akkor tudod, hogy pont hazáérsz a vezetési óráid alatt, esetleg a kamionstop előtt. Mivel vannak dugók, útjavítások illetve érthetetlen okból max 60-70-el haladó személyautók, ezért meg kell előzni a 85-el haladó kamiont is, mert hosszú távon megszívod. Számtalanszor van úgy, hogy beérek a telephelyre, a tahográf meg 9 óra 55 perc vezetést mutat. – mondja Tamás.

Én sokszor ragadtam már kint. Az a legrosszabb, amikor sietsz haza hétvégére, kifogsz egy dugót vagy tökölős forgalmat, és mondjuk 1 órányira a határtól vagy a telephelytől bekapod a stoppot. Hányszor szentségeltem én is, hogy egy húgyszagú parkolóban kell töltenem a hétvégém. – mondja László.

Húgyszagú?

Az. Sajnos elég sok pihenő van, ahol se normális WC, se büfé, semmi. Csak megállsz és kész. Persze a húgyszag azért van, mert nem csak a keletről érkező kamionosok egy része, hanem az autósok is, csak ott engedik ki, ahol gondolják. A legrosszabb, amikor két napot kell eltöltened egy parkolóban, 30-40 fokban, a fülke átforrósodik a napon, nem könnyű ez. Amint lehet rögtön vezetek.

Mi az oka annak, hogy van egyfajta negatív hozzáállás az emberekben felétek?

Azért nem kergetnek minket vasvillával! Leginkább azok morognak a kamionosokra, akik sokat találkoznak velük az utakon, mert “feltartjuk” őket. – mondja László. – Azt el kell fogadni, hogy mi nem mehetünk 120-szal, le vannak szabályozva a kamionok, a főutakon maximum 70-nel mehetnénk, de így is mindenki 90-es tempót diktál. Persze az autósoknak ennél több kéne. Meg néha nekünk is. – mondja Tamás, majd jó mélyet szív a cigarettából, eközben László átveszi a szót.

A múltkor olvastam egy fórumban egy felgőzölt autós kirohanását, szerinte ki kéne tiltani a kamionokat a városból. Válaszoltam neki, hogy akkor ezentúl hajnali háromkor majd kiteszem a város szélén az árut, aztán majd onnan hordhatják be raklapokon az élelmiszert, építőanyagot személyautóval.

– Nem mintha nekünk öröm lenne bemenni a városba. – fűzi hozzá Tamás. – Nincs mindenhol elkerülő út, Csornán is át kell autózni. Terheljük a falvakat? Az jobb? Sok autós fejében az lenne az ideális, ha csak ők lennének az utakon. Na de most építesz egy biciklis, egy traktoros, egy motoros, egy autós meg egy kamionos sávot? Megjegyzem úgy sem lenne jó.

Vonaton is látni kamionokat, de nem sűrűn. Az aszfalt miért járhatóbb mint a vasút?

Az árak miatt nem. Túl sokat kérnek a társaságok. Régen sokat mentünk az országonkénti belépési engedélyek miatt, de amióta EU-ban vagyunk már nem kell. Még sok helyen a tiltás ellenére is kilométer alapján fizetik a sofőröket. Ha nem képesek napidíjat vagy havi fizetést adni, akkor nem várható el, hogy drágán vonatozzanak.

Miért tiltják a kilométer alapján számított fizetést?

Mert teljesítésre ösztönöz, hogy minél többet menj, az pedig idővel rossz irányba vezet.

Hol a legjobb kamionosnak lenni?

Én Németországban lennék – mondja László – ott még a füvet is fésülik és jó a géppark. – Meg 2000 kilométeren van útjavítás, annyira elhasználódnak az utak a nagy forgalom miatt. Mennyi dugó van ettől. Én inkább a Benelux államokba mennék, jó közeg, jó fizetés.

És a bónuszkérdés, van-e családotok, illetve éltetek-e már egyes lányok parkolóban nyújtott szolgáltatásaival?

Most azt kérded, hogy kurvázunk-e? Hát… – mosolyogja el magát László, billegetve a fejét. – Nem igazán, de volt már rá példa. – Én nem. Nem vagyok hajlandó fizetni, no meg azok a nők. Pfhö.. Akkor inkább semmi. – mondja Tamás. Még egy darabig elvitázgatnak a dologról, s egyébként egyiküket sem várja haza feleség.

Én is akartam kamionos lenni, de gyerekkoromban mindig csak az járt a fejemben, hogy mekkora autókat fogok vezetni, az nem, hogy van tahográf, leszabályozás, ellenőrzés, 10 óra vezetés, húgyszagú parkoló, konzervkaja, ideges autósok és minimális magánélet. A magánéletből nem minden sofőrnek jut, viszont ha ők nem lennének, akkor nem lenne minden ott az áruház polcain s hasonlók. Őket is idegesíti amikor személyautóval mennek, és bevág eléjük egy kamion, hogy megelőzze, a kicsit lassabban haladót. Annyi a különbség, hogy ők morgolódnak kicsit, de nem villogtatnak, nem dudálnak, mert tudják, hogy a sofőrnek valahova oda kell érnie.
forrás: www.nyugat.hu

Csatlakozzon a beszélgetéshez