Hírek

Mennyi vizet kell inni egy nap?

- Hirdetés

Legutóbb frissítve

A mindennapos tevékenységei során egy átlagember kb. 3-4 liter (10-15 pohár) vizet veszít  vizelettel, széklettel, izzadással, lélegzéssel. Az elvesztett  mennyiséget vízzel, illetve folyadékkal és  étellel kell pótolni. 1-2 liter vizet  csak a lélegzés során veszítünk.

A bőrlégzés a hő szabályozó  képességünk fenntartásának 90 %-áért felelős.

Mozgás, izzadás, láz, hasmenés, betegség jelentősen meg tudja növelni az elvesztett vízmennyiségét.  A meg növekedett  vízveszteség két legáltalánosabb oka az intenzív testmozgás, és az izzadás. Habár  mindannyian ki vagyunk téve a kiszáradás veszélyének, mégis a legsérülékenyebbek a csecsemők, a fiatal felnőttek és  a sportolók. Ők vagy nem képesek megfelelően kifejezni a szomjúság érzetüket, vagy nem  képesek észlelni és nem tudnak időben tenni valamit.

Honnan tudom, hogy kiszáradtam:

Ha szomjas vagy, akkor az azt jelenti, hogy a sejtjeid már kiszáradtak. A száraz  száj a kiszáradás legutolsó jele kellene, hogy  legyen.  Azért  történik, mert a szomjúságérzet addig nem fejlődik ki, amíg a testnedvek károsodása jóval a normális működéshez szükséges szint alá nem esik.

Vizsgáld  a vizeleted, hogy lásd  kiszáradtál-e vagy sem:

A megfelelően hidratált test tiszta, színtelen vizeletet bocsát ki magából.

Az enyhén kiszáradt testnek sárga színű vizelete van.

A súlyosan kiszáradt testnek narancssárga, vagy sötét színű vizelet van.

Az enyhe kiszáradás jelei: fáradtság, csökkent koordinációs képesség, száraz bőr, kevés vizelet, száraz nyálkahártya a szájban és orrban, ingadozó vérnyomás és gyenge ítélő képesség. A stressz, asztma, fejfájás, allergia, magas vérnyomás és még sok más súlyos betegség a krónikus kiszáradás eredménye.

Mennyi vizet kell inni egy nap?

Hogy    jobban   meghatározzuk   mennyi a napi vízszükségletünk, osszuk el a testsúlyunkat  kettővel. A kapott eredményt   kell   unciában meginnunk. Vagyis ahány   font a testsúlyunk, feleannyi  uncia vizet   kell   innunk.  (Magyarul  1 font=0,45 kg;   1   uncia=0,03 liter. Ha elvégzed a szükséges átváltásokat, akkor azt kapod,   hogy 10 kg testsúlyonként 3,33  deciliter víz szükséges. Ha 100kg-ot mutat a  mérleg,   akkor 3,33 liter vizet igyál naponta, ha 70kg vagy, akkor 2,3 liter kell.). Azok,  akik  fizikailag aktív  életmódot  élnek vagy melegebb éghajlat  alatt vannak, valószínűleg több vizet kell  inniuk.

Kerüld a szénsavas, vagy cukros italokat, a szóda pedig kiszárít.

• Tea, kávé, üdítő vizet tartalmaz ugyan, de vízhajtó tartalma kiöblíti a testedből a vizet. Ne számítsd rájuk, ha a folyadékpótlást számolod!

• Teljesen rendben van, ha alkalmanként iszol, de ha rendszeressé teszed és nem iszol hozzá elég  tiszta vizet, akkor hosszú távon komolyan kockáztatod egészséged.

• A tiszta víz a legjobb választás. Ha az egészséges életmód mellett kötelezed el magad, tedd szokássá és elsődleges fontosságúvá a rendszeres vízivást. Érdemes minden reggel felkelést követően, még reggeli előtt meginni 2-3 pohár vizet, mely beindítja a bélműködést is.

Tudunk-e túl sok vizet inni?

Intenzív testmozgás közben a vese  nem  tudja kiválasztani a felesleges vizet. A többlet víz a sejtekbe vándorol, többek között  az agy sejtjeibe is. A végeredmény végzetes lehet. Ezért a sportolóknak úgy kellene  meghatározniuk, hogy mennyi vizet  igyanak, hogy egy hosszú edzés előtt és után mázsára állnak; így  tudni fogják, hogy mennyit vesztettek, vagyis tudják azt is, hogy mennyi vizet  illetve sót kellene pótolniuk. Egy tanulmányban futókat teszteltek, és kiderült, hogy 13%-a túl sok vizet iszik, ami túl  alacsony nátrium szinthez vezetett. A túl alacsony nátrium szint nagyon beteggé tette ezeket az embereket, és  nagyon   közel   vitte  őket a halál  állapotához. Fontos ebből megtanulni,  hogy a vízbevitel legyen egyensúlyban a só bevitellel.

Honnan tudom, hogy a csapvíz biztonságos?

Majdnem  a legtöbb városi víz iható minőségű. Ha pontosan akarod tudni legjobb, ha elmész  a helyi vízműbe. A vízmű mindig ad  ki éves jelentést is. Ha nincs kedved  vagy időd személyesen bemenni, akkor kísérd  figyelemmel a weboldalaikon. Itt a link: www.vizmuvek.hu

Mi a helyzet a palackozott vízzel?

A  palackozott víz legnagyobb előnye a kényelem. Hatalmas ipar épült ki körülötte. A legtöbb palackozott  víz egyszerű csapvíz átszűrve, a jobb  íz érdekében. Ettől ez nem rossz,  csak érdemes fontolóra venni a hozzáadott  árat és értéket.

A palackozott víz  biztonságos, és megfelel a szabványoknak. Egyelőre még nincs szigorúan szabályozva a palackozott víz  iparága, ezért lehet, hogy a palackozott víz sem mindig tiszta, hacsak nem valamilyen  jogvédett termékről van szó. Sok jogvédett, magas  minőségű palackozott víz van természeti erőforrásokból, mint valamilyen  forrás, gleccser, vagy ásványvíz. A magas minőségű ásványvíz kívánatos  lehet a speciális igényű emberek  számára, vagy azoknak, akik megengedhetik magunknak. Győződj meg róla,  hogy a víz nem válik az ivás korlátozó tényezőjévé. Ha a palackozott víz ára miatt  iszol kevesebb vizet, akkor egyszerűen csak  töltsd meg a palackot sima csapvízzel.

Mi a helyzet a szűrőkkel, szűrt vízzel?

Mindig  bölcs dolog vízszűrőt  beszerezni,   ha nem vagy biztos a csapvized minőségében. Rengeteg    vízszűrő   berendezés   van    a   piacon nagyon különböző árakon. Hogy jó szűrőt vegyél érdemes tudnod, hogy valójában mit  csökkent, mit távolít el, és mennyibe kerül. Ideálisan olyan szűrőt akarsz, ami eltávolítja a kémiai anyagokat, növényvédőszereket, nehézfémeket, klórt, fluort,  baktériumokat és vírusokat? Hogyan válassz  jó szűrőt? Fontos, hogy jól utána járj. Kérdezgesd a helyieket, kutass online, ellenőrizd  a hatóságoknál. Légy körültekintő.

Amennyiben hasznosnak találta a cikket, osztható, az oldalon található facebook jelre kattintva.

Forrás: www.nap24.eu

További érdekes bejegyzések:

A vizespalack, ami újratölti magát

Egy izlandi diák algából készített vizespalackot

 

 

Csatlakozzon a beszélgetéshez