Hírek

Tömegesen tiltakoztak a kamionosok!

- Hirdetés

Legutóbb frissítve

Európa szerte egyre több országban várhatóak tömeges megmozdulások a kamionosok részéről, és nem véletlenül, a sofőrök a pihenőidőre vonatkozó új, uniós jogszabálytervezet ellen tiltakoztak, ami sajnos hátrányosan érinti őket.

Az első ilyen megmozdulás Belgiumban történt, és a belga rendőrség jelentése szerint a demonstráció többtíz kilométeres közlekedési dugót okozott.

A megmozdulással a teherautók sofőrjei a szakszervezetek figyelmét kívánták felhívni és ellenlépéseket követeltek tőlük, és a véleményük szerint elfogadhatatlan, valamint teljesíthetetlen jogszabálytervezet megsemmisítése érdekében, írták.

A belga sajtó beszámolója szerint még hasonló megmozdulásra lehet, és kell számítani a hét folyamán Franciaországban, Hollandiában és Olaszországban is. A felsoroltak és több más nyugat-európai ország szociális dömping okozásával vádolja mások mellett Magyarországot és Lengyelországot, közölték.

Az uniós tagállamok még december elején fogadták el a munkavállalók kiküldetéséről szóló jogszabály tehergépjármű-vezetőkre vonatkozó fejezetének tervezetét, amely a munkavállalók szociális jogainak védelme és a szociális dömping megelőzése érdekében a jelenleginél szigorúbban írná elő a tagállamok számára, hogy a kiküldött munkavállalókra a befogadó ország törvényi, rendeleti valamint közigazgatási rendelkezéseit alkalmazni kell egyebek mellett a maximális munkaidő minimális pihenőidő tekintetében.

Az Európai Parlament által a közeljövőben elfogadandó az, hogy a járművezetők munkafeltételeire, a járművezetők különleges kiküldetési szabályaira vonatkozó jogszabálytervezet szerint a fuvarozóknak oly módon kell megszervezniük járművezetőik munkabeosztását, hogy azoknak módjukban álljon legalább négyhetente, illetve akár amennyiben a járművezető úgy dönt, hogy két csökkentett heti pihenőidőt tart, akkor minden úton töltött három hét után hazatérni.

A járművezetők megfelelő munkafeltételeinek biztosítása érdekében a rendes heti pihenőidőt kötelező a vezetőfülkétől eltérő helyen tölteni.

A belga közúti fuvarozókat tömörítő szocialista szakszervezet (UBT-FGTB) vezetője, mint az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetének (ETF) elnöke, Frank Moreels hétfőn kijelentette, az uniós javaslat “botrányos” és valóságos fenyegetést jelent az utakat használók biztonságára.

Személyes véleménye szerint aggodalomra okot adó a vezetési órákra, valamint a pihenőidőre vonatkozó jogszabályváltozások tervezete, valamint az is, hogy már nem engedélyeznék az éjszakázást a kamionok vezetőfülkéjében.

Az Európai Unió Tanácsának decemberi tájékoztatása szerint a reform a tervek szerint biztosítja majd az egyensúlyt egyrészt a gépjárművezetők megfelelő munkakörülményei, és másrészt a fuvarozók határon átnyúló szolgáltatásnyújtásra vonatkozó szabadsága között.

Ezen túlmenően véget vet a szabályok tagállami értelmezése terén tapasztalható eltéréseknek.

Forrás: MTI / www.hungarokamion.hu